Welkom bij Kleisteen
Welkom bij kleisteen!
Je vindt hier een aantal tips over het beginnen met je administratie en het werken met Kleisteen.
Beginnen met je eigen administratie:
Ben je een startende ondernemer, open dan een aparte (zakelijke) bankrekening.
Kleisteen heeft een automatische koppeling met mijn ING zakelijk, ABNAMRO, Rabobank, ASN, SNS, KNAB, Regiobank, Triodos, en met bunq bank, die alle bankmutaties dagelijks ophaalt in Kleisteen.
Vooral bij kleine ondernemingen en starters komt het vaak voor dat er geld van de zakelijke rekening naar de prive-rekening gaat voor levensonderhoud, of dat je geld van privé naar uw zakelijke rekening boekt als een soort lening aan je bedrijf .
Het is het best om dit in duidelijke transacties te doen, liefst gewoon met een overboeking tussen de 2 rekeningen (in plaats van met je zakelijke pasje uw prive-boodschappen te betalen, of met contant geld uit je portemonnee een zakelijke transactie betalen).
Dit voorkomt een hoop irritaties en uitzoekwerk – en dus kosten – door jezelf of je boekhouder!
DE EERSTE STAPPEN in KLEISTEEN
1. maak je facturen (via Verkopen – Facturering-nieuw)
Je kunt je eigen logo uploaden vanuit het linkermenu-Programma-Laouts
Kijk hier voor meer over logo en factuurteksten instellen
2. stuur alle inkoopfacturen door naar de digitaleInbox (zie Inbox – Hoe werkt het) Laat je leveranciers zoveel mogelijk naar deze inbox mailen zodat alle facturen hier binnen komen!
3. verwerk deze inkoopfacturen via de Inbox- inkopen/kosten. Bonnetjes met meerdere BTW-tarieven voert u in door 1 regel per BTW-tarief te gebruiken.
4. e-bankieren – Importeer: importeer je bankmutaties (nadat alle verkopen en inkopen ingeboekt zijn via de Inbox). Dit kan altijd handmatig, maar soms ook via een automatische koppeling (ING, Triodos, bunq, Rabobank, KNAB, ABNAMRO, SNS, ASN, Regiobank).
Doe regelmatig een import als dit handmatig gebeurt (als je een automatische koppeling hebt wordt er dagelijks geïmporteerd). Op die manier blijft de boekhouding bij en komen er niet teveel mutaties in je afboekscherm. Het is het best als het afboekscherm zo leeg mogelijk is en alle bankmutaties verwerkt zijn.
Voordat je e-bankieren kunt gebruiken moet je nog even via instellingen – banken je IBAN nummer invoeren.
5. e-bankieren – afboeken: verwerk alle bankmutaties via ebankieren – afboekscherm. Kleisteen zal de MATCH zoeken met je ingeboekte facturen en bonnetjes. Je hoeft deze alleen maar aan te vinken.
6. Controleer de bank: Via Hoofdmenu – e-bankieren/banken – kies de gewenste bankrekening, per datum/dag.
Hier zie je al je daadwerkelijk geboekte betalingen en ontvangsten.
je kunt kiezen uit een overzicht van je bank per afschrift (bijna niet meer gebruikt),of per dag, en je kunt de banken controleren.
Is er een verschil in mutaties bij de bank en mutaties geboekt in Kleisteen, dan geeft Kleisteen dit duidelijk aan. Klopt alles? Dan verschijnen er groene OK-jes.
Kijk ook bij de systeemvoorkeuren en instellingen (rechtsboven in ieder scherm, onder de symbooltjes) om het werken met Kleisteen voor u efficiënter te maken.
Wanneer alle kosten en verkopen geboekt zijn kun je doorgaans je BTW-aangifte al doen: menu – boekhouding – BTW-aangifte. Beter is het om dit pas NA stap 6 te doen, omdat er bij de bankencontrole vergissingen naar voren kunnen komen (dubbel geboekte of niet geboekte facturen bijvoorbeeld)
Het kasboek wordt automatisch geboekt als je tegenrekening Kas kiest bij het invoeren van inkopen of verkopen.
De betaaldatum wordt dan gelijkgesteld aan de transactiedatum.
In de helpteksten vind je uitgebreidere uitleg hierover.
OEFENADMINISTRATIE
Wanneer je eerst met een aantal boekingen wilt oefenen dan kun je dit doen in onze Oefenadministratie. Om hiervan gebruik te maken kun je inloggen met de volgende gegevens:
naam: oefenadministratie
wachtwoord: kleisteen
LET OP: de oefenadministratie is beschikbaar voor al onze klanten dus gebruik geen persoonlijke gegevens.
SUPPORT OF GRATIS CONSULT
Mocht je er niet uitkomen frustreer je dan niet maar mail ons: support@kleisteen.nl.
Mocht je belangstelling hebben voor een eenmalig, gratis telefonisch Startconsult van 30 minuten dan kun je een tweetal data (dag + tijdstip) doorgeven waarop dit het beste uitkomt.
Voor de extra modules projecten en uren, en handel/voorraad, kun je een extra gratis consult krijgen omdat deze vrij uitgebreide functies hebben.
Als je boekhouder vragen heeft over Kleisteen dan kan deze ook altijd rechtstreeks contact met ons opnemen via accountancy@kleisteen.nl.
Veel succes!