kosten invoeren
Boek je kosten bij voorkeur vanuit de Inbox. Van daaruit kun je met de knop direct je kosten inboeken, en is de digitale bon/factuur direct gekoppeld aan de transactie. Bovendien zijn bij een factuur soms xml bestanden toegevoegd waardoor (een deel van) de boeking al voor je gedaan is.
Anders ga je vanuit het menu naar ->Uitgaven-> inkopen/kosten -> nieuw.
In dit scherm kunt u uw inkopen/kosten opvoeren. Dit kunnen allerlei kosten zijn, maar in principe niet de kosten voor het inkopen van voorraad en voor het aanschaffen van zaken die als investering kunnen worden aangemerkt zoals een computer of machines e.d. Deze kosten horen thuis bij voorraden resp. investeringen, hier zijn aparte schermen voor die u in het menu terugvindt.
Gebruik je de voorraadmodule niet (handel) dan kun je deze bijvoorbeeld boeken met tegenrekening kostprijs verkopen.
U kunt meteen beginnen met invoeren.
Bonnetjes met meerdere BTW-tarieven voert u in door 1 regel (in het onderste deel van het scherm) per BTW-tarief te gebruiken.
TIP voor sneller invoeren!
Kies een crediteur bij het invoeren van de kosten. Een aantal velden wordt dan automatisch gevuld met de vorige waarden die u invulde bij deze crediteur, namelijk omschrijving, categorie en betaalwijze.
Eventueel kunt u de status op gesloten zetten, dit houdt in dat de bedragen, betaalwijze en omzet/kosten categorie niet meer gewijzigd kunnen worden.
voorkeuren bij dit scherm
U kunt voor een aantal velden in dit scherm aangeven wat de standaardwaarde moet zijn, via systeemvoorkeuren -> inkopen/kosten.