Gebruikers -toegang-rollen
Werken met meerdere gebruikers
Een gebruiker heeft OF volledige toegang, OF toegang via een ROL.
Beheer-menu -> gebruikers
Er zijn verschillende redenen om meerdere gebruikers aan te maken. De belangrijkste zijn dat u misschien met 2 (of meer) personen tegelijkertijd wilt kunnen werken, of dat u iemand tot uw administratie toegang wil geven die niet alle bevoegdheden heeft die u zelf heeft. Bijvoorbeeld als u uw boekhouder of accountant inzage wil geven zonder dat hij iets mag wijzigen of invoeren.
Ook als meerdere medewerkers hun eigen projecten en/of uren in moeten vullen is het handig als zij ieder inloggegevens hebben, zij kunnen dan ieder hun persoonlijke voorkeuren voor het werken in Kleisteen instellen.
U bent er natuurlijk vrij in om meerdere personen met dezelfde gebruikersnaam te laten werken, zij kunnen dan echter niet tegelijkertijd werken.
Via Gebruikers-nieuwe kunt u een gebruiker toevoegen. U kunt vervolgens een medewerker kiezen, of eerst nog de gebruiker als medewerker invoeren. (Iemand kan pas gebruiker worden als hij als medewerker is ingevoerd, u ziet dan in het relatiescherm de relatiegroep ‘medewerker’ aangevinkt).
1 gebruiker (degene die zich heeft aangemeld) is gratis.
Welke gebruiker heeft toegang tot welke administratie?
Via gebruikers -> overzicht toegang ziet u een matrix van gebruikers en administraties, waar u direct wijzigingen in kunt geven.
Rollen en toegangsrechten
Rollen kunt u zien als een soort set van rechten, die op meerdere gebruikers kan worden toegepast. (bijvoorbeeld stagiair, urenregistratie, administratie, manager).
Via Gebruikers -> Rollen – > nieuwe kunt u zelf rollen vastleggen. In het (Rollen-)overzicht ziet u dan bijvoorbeeld dit:
Als u toegangsrechten kiest ziet u het overzicht van alle rechten van deze rol.
Ook kunt u een toegangscontrole instellen. In het overzicht ziet u dan bijvoorbeeld:
Er kan een controle ingesteld worden door middel van het IP-adres, datum, tijden en dagen:
- Uw huidige IP-adres wordt in het blauw weergegeven!
Koppelen van toegangscontrole en rollen aan gebruikers
U gaat naar het overzicht Gebruikers-actief. Achter iedere gebruiker kunt u deze opties kiezen. Kies administraties.
U komt dan in de lijst met administraties waar de gebruiker toegang toe heeft. Bij iedere administratie kunt u onder acties rechten en rollen selecteren.
U ziet dan het volgende scherm. Hier kunt u alles voor de betreffende gebruiker en administratie instellen. Bij toegangsrechten kunt u kiezen voor ‘volledig’ of ‘via rollen’, in dat laatste geval moet dan uiteraard aangegeven worden welke rol.
rollen voor gebruiker