Gratis proberen Inloggen
cirkel
cirkels

Boekhouden voor beginners

Ondernemers zijn geen boekhouders (nou ja, sommige wel natuurlijk).

Eigenlijk raden we daarom iedere ondernemer aan om met een boekhouder samen te werken. Al was het maar voor je BTW-aangiften, je jaaraangiften en bijbehorende controles.

Wil je als ondernemer toch graag zelf je boekhouding doen? Dan vind je hier de belangrijkste dingen die je moet weten.

Waarom is een boekhouding nodig?

De minst leuke reden is: voor de belastingdienst. Die wil graag weten hoeveel BTW jij hebt gefactureerd en betaald, en wat je aan hen moet afdragen. (meer over BTW). De BTW wordt soms per maand, maar in het MKB ook veel per kwartaal afgerekend. Zodra je omzet hoger is als je inkopen, betaal je al vrij snel BTW.

Hetzelfde geldt voor je Vennootschapsbelasting of Inkomstenbelasting, als je als zelfstandige werkt. Deze worden per jaar berekend.

Een veel leukere reden om je boekhouding te doen is: voor jezelf!

Natuurlijk wil je graag weten wat je omzet is (per maand, per jaar), welke klanten nog niet betaald hebben, wat je kosten zijn en of deze zijn gestegen (en of je kunt bezuinigen, of dat je dit door moet rekenen naar je klanten).

In Kleisteen zie je je kosten/omzet grafiek meteen na het inloggen. En doordat je dit overzichtelijk ziet, kun je sneller ingrijpen als het nodig is.

Verder is het natuurlijk ook gewoon heel handig om alle informatie van je klanten en leveranciers (NAW, ibans etc) in een systeem te hebben, waar je altijd en overal (ook onderweg) bij kunt.

De zakelijke rekening:

Open een zakelijke bankrekening – of in ieder geval een aparte rekening. En betaal hier je zakelijke kosten van, en laat je klanten hier naar toe overmaken. Dit klinkt simpel (is het ook), maar zodra je zakelijke uitgaven met je privé pas betaalt (declaraties eigenlijk), en privé-uitgaven met je zakelijke pas (moet ook weer verrekend worden), begint het uitzoekwerk (voor jezelf en je boekhouder).

Dit kost dus tijd en geld. Komt dit sporadisch voor dan is dit nog te overzien, maar een puinhoop dreigt al snel als dit de regel is.

Waar bestaat ‘je boekhouding doen’ verder uit?

*Maak je facturen in je boekhoudpakket (zo is je omzet meteen geboekt). Zorg dat je gegevens en je logo op je factuur staan. Mail deze direct naar je klant. Eventueel kun je een betaallink toevoegen, zodat je klanten met 1 druk op de knop via Ideal kunnen betalen.

*Mail je (foto van) bonnetjes naar de digitale inbox van je boekhoudpakket, laat je leveranciers hier ook hun facturen naar toe sturen. Je inbox adres (dit is een mail-adres) in Kleisteen vind je in je linkermenu-inbox-hoe werkt het.

Boek je kosten direct vanuit deze inbox. Je factuur of bonnetje is zo ook meteen digitaal opgeslagen zodat je deze altijd terug vindt. Meerdere btw percentages zet je op meerdere regels.

In principe kun je, wanneer alle omzet en inkopen en kosten geboekt zijn, al je BTW aangifte doen.

Maar meestal wil je eerst je bank controleren. Dit geeft je wat zekerheid dat alles geboekt is.

Al je bankmutaties kun je in Kleisteen OF handmatig importeren (maak eerst een download bij je bank), OF via een automatische koppeling. Dan staan iedere ochtend al je mutaties in Kleisteen.

Ga vervolgens naar het ebankieren-> afboekscherm, wanneer alle mutaties daar afgeboekt zijn en je banksaldo in Kleisteen overeenkomt met je werkelijke banksaldo, ben je goed op weg naar een sluitende boekhouding.

Je boekhouder kan diverse controles voor je uitvoeren en eventueel de aangiften indienen via zijn rechtstreekse toegangs Portal. Je kunt meestal met je boekhouder overleggen welke werkzaamheden jij zelf doet en wat je boekhouder doet.

Start vandaag nog met Kleisteen online boekhouden

Krijg 30 dagen gratis volledige toegang tot ons systeem.

cirkels cirkel
cirkels
cirkel

Hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op

Heb je een (support) vraag of wil je graag een afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken? Vul het contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan